معجزه شورای فردیس
#منصور #جمشیدی -ظریفی می گفت به سامان شدن اوضاع در شورای فردیس بیشتر شبیه یک معجزه است، او اما خبر نداشت که این خود شوراست که معجزه می کند، می گویید نه؟ نگاه کنید به آخرین معجزه این شورا در خصوص شهردار منتخب فردیس.
این شورا که به تازگی به ترکیب نهایی 9 نفره خود دست یافته است، در دویست و هفدهمین جلسه خود، با اکثریت آرا از میان چند نامزد، محمد خسروزاده را به عنوان سومین شهردار فردیس انتخاب کردند، این معجزه در حال وقوع بود که معجزه دیگری رخ داد و دوستانی به 110 زنگ زده و ادعای بمب گذاری در شورا را مطرح کردند!
تازه اگر این معجزه برای برهم زدن جلسه جواب نداد، معجزه بعدی در مخالفت با شهردار منتخب در حالی در دستور کار قرار گرفت که روند ارسال صورتجلسه انتخاب شهردار فردیس به مراجع ذیربط اعم از فرمانداری، استانداری و وزارت کشور طبق روال قانونی در حال انجام است.
حال، قبل از پرداختن به دلایل محکمه پسند! برخی اعضای شورا در مخالفت با شهردار منتخب، این پرسش ساده را با آنانی که خود را مطیع قانون قلمداد می کنند و همواره بر طبل قانون و قانونمداری می کوبند، مطرح می کنم که چرا اندکی صبر و شکیبایی پیشه نمی کنند تا نظر وزارت کشور در مورد دکتر خسروزاده شهردار منتخب فردیس اعلام شود.
این برخی ها که مشخص است جز موافقان دکتر خسروزاده نبوده اند و نظر دیگری داشته اند، ابتدا به روند معرفی یک نامزد توسط هر یک از اعضای شورا ایراد وارد کردند و وقتی این ایرادگیری بی نتیجه ماند، تاکید بر عدم صحت مدارک مدیریتی خسروزاده شهردار منتخب فردیس را در پیش گرفتند، آنهم ایرادی که بیشتر به طول مدت یک یا سه سال مدیریت میانی او در شهرداری مشکین دشت مربوط می شود.
این درحالی است که اولا هر کدام از اینگونه استعلام ها باید قبل از نامزد شدن متقاضیان سمت شهردار فردیس صورت گیرد، دوم اینکه ایراد وارده به مدرک دکترای خسروزاده صحت ندارد، چون او از پایان نامه خود دفاع کرده است، از اینها مهمتر اینکه این دوستان تمام رزومه مفصل خسروزاده در معاونت دو منطقه شهرداری تهران و موفقیت های او در عرصه های تحقیقاتی، مدیریتی و اجرایی را رها کرده و مدام روی یک یا سه سال اشتغال او در شهرداری مشکین دشت که به گفته خود مخالفان، این شهرداری از گرید یا رتبه چندانی هم برخوردار نیست، تاکید می کنند.
ای کاش این عزیزان آنگونه که قلمداد می کنند دلسوز و مدافع حق و حقوق شهر و شهروندان فردیس هستند، دستکم برای رای اکثریت اعضای شورا احترام قایل شوند و اجازه دهند این بن بست پیچ در پیچ انتخاب شهردار که برای سومین بار تجربه می شود، هرچه زودتر به نتیجه برسد، شاید در باقی مانده عمر این دوره از شورا، کار و اقدامی در جهت منافع عمومی شهروندان صبور فردیس انجام شود.
واقعا به عنوان یک شهروند و کسی که بیش از دو دهه در عرصه کارهای رسانه ای و روزنامه نگاری در استان و بخصوص شهرم فردیس فعال بوده ام، برغم احترامی که برای تک تک این عزیزان قایلم، به نمایندگی از طرف بخشی از افکار عمومی معتقدم اینگونه ایرادگیری ها و تبدیل کردن انتخاب شهردار به بازی برد و باخت، نه تنها هیچ کمکی به مردم و منافع عمومی نمی کند، بلکه بیشترین آسیب و زیان آن به شهروندان فردیسی تحمیل می شود، پس منصفانه این است که هرگونه پیش داوری و قضاوت را کنار بگذاریم و تابع نظر وزارت کشور باشیم.
حال، شاید براساس بیان این زمینه و مضمون، در معرض اتهام برخی ها در دفاع از سومین شهردار منتخب فردیس قرار گیرم که نه تنها آن را رد نمی کنم که با صراحت می پذیرم، اما به همه عزیزان یادآوری می کنم که از همان ابتدا به همین سبک و روش همسو با افکار و منافع عمومی عمل کرده و خواهم کرد، چه همان اول که شورا با 9 رای اولین شهردار را انتخاب کرد و چه شهردار منتخب دوم و چه اکنون در مورد سومین شهردار منتخب، در جایگاه رسانه ای خود کار و وظیفه ای جز حمایت، همراهی و همسویی با نظر و اراده اکثریت مردم و نمایندگان آنها در شورا انجام نداده ام.
باوجود همه اینها مایلم این را بگویم که خودم هم از نوشتن سخن درباره شورا و مدیریت شهری فردیس و تکرار مکرر آن در این ستون خسته و بیزار شدم و بر این گمانم که همشهریهای عزیز نیز دچار همین دلزدگی و درد مشترک شده اند!
راستش وقتی اولین شورای مستقل و به تبع آن شهردار مستقل در شهرمان فردیس شکل گرفت، خود را برای نوشتن از مزیت ها، بهبود اوضاع، توسعه و عمران و بخصوص جبران کمبودهای انباشته شده گذشته آماده کرده بودم، ولی افسوس که گویا همگی باید تاوان کم تجربه گی و نداشتن تمرین کافی برای بهره گیری از اولین شورای مستقل را پرداخت می کردیم.
از این روی معتقدم به هیچ وجه نباید به دنبال یافتن مقصر باشیم، چراکه باید این جریمه و غرامت را در اولین دوره شورا می پرداختیم، تا شاید یاد بگیریم که مشکل اصلی به انتخاب خودمان بازمی گردد، چون شناخت کافی از اینکه چه کسانی، با چه شرایطی و با چه انگیزه هایی می توانند ما را به اهدافمان برسانند، نداشتیم و لذا چنین شد که کار وکلای ما در پارلمان محلی که اصلی ترین و مهمترین مسوولیت آنها انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد اوست، دچار چالشی بغرنج و لاینحل شد.
از کم تجربه گی خودمان یعنی شهروندان فردیس در انتخابات گفتیم، اما فراموش نکنیم که اکثر قریب به اتفاق منتخبان اولین شورای مستقل فردیس هم چندان مجرب و کارکشته نبودند، بنابراین چندان گلایه مند نباشیم از اینکه چرا با گذشت بیش از نیمی از عمر شورا، نه تنها تحول چشمگیری در اوضاع و احوال شهر و شهروندان این دیار فاطمی پدید نیامده است، بلکه همچنان اندر خم کوچه اول یعنی انتخاب و تایید شهردار منتخب فردیس هستیم.
علی ایحال، اطمینان داشته باشیم که معجزه ای در راه نیست و این خود ما هستیم که می توانیم با پندآموزی از گذشته و تجربه اندوزی به یکدیگر کمک کنیم تا شهری آباد و پررونق و توسعه یافته داشته باشیم، هرچند کنار گذاشتن اختلاف نظرها و دست یابی این شورا به همفکری، همدلی و اتفاق نظر در انتخاب شهردار فردیس و در ادامه همکاری و پشتیبانی از او برای پیشرفت امور، خود چیزی از یک معجزه کم ندارد!



